Projecten Weteq

Gaasperdammertunnel A9

Voor opdrachtgever IXAS, waar Heijmans een onderdeel van is hebben wij ondersteuning geleverd in de werkvoorbereiding.

De werkzaamheden aan de A9 worden uitgevoerd door IXAS. Dit consortium bestaat uit Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure. Rijkswaterstaat heeft met IXAS een DBFM-contract gesloten. Dat betekent dat het consortium het ontwerp maakt, de bouw realiseert, het project voorfinanciert en na het openstellen van de tunnel nog 20 jaar verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de snelweg en de tunnel.

De Gaasperdammertunnel krijgt vijf tunnelbuizen. De twee buitenste met beide drie rijstroken zijn bestemd voor het lokale verkeer, de middelste buis voor een wisselstrook en de twee andere buizen met elk twee rijstroken voor het doorgaande verkeer. De tunnel zorgt voor het verbeteren van de leefbaarheid in Amsterdam-Zuidoost. Hij vermindert de geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit. Op het dak van de tunnel komt een stadspark dat de wijken aan beide zijden van de A9 met elkaar verbindt. Dit langgerekte park krijgt een oppervlak dat twee keer zo groot is als dat van het Vondelpark.

Related Portfolio

  • Renovatie IJ-tunnel

    De IJ-tunnel dateert uit 1968 en moet voldoen aan de huidige wet- en regelgeving op het gebied van tunnelveiligheid. De complete aanneemsom van dit project bedraagt 50 miljoen euro. WETEQ Professionals zijn ingehuurd om namens de Gemeente Amsterdam toezicht te houden op dit grootschalige renovatie project.

    View Detail »

  • Maeslantkering

    Opzetten van Probalistisch Onderhoud Maeslantkering, opdrachtgever Rijkswaterstaat

    View Detail »

  • Renovatie Ketelbrug

    De Ketelbrug tussen Emmeloord en Lelystad ondergaat een ingrijpende renovatie. WETEQ Professionals zijn ingehuurd door Cofely om de nieuwe elektrotechnische installaties te engineeren.

    View Detail »

  • 2e Coentunnel

    De Tweede Coentunnel is een tunnel onder het Noordzeekanaal. De tunnel zal in combinatie met een nieuwe autosnelwegverbinding worden gebouwd. De tunnel zal bestaan uit drie vaste rijstroken richting Zaanstad en twee wisselstroken die beschikbaar zullen zijn in de rijrichting waarin het op dat moment het drukste is. Doel van de Tweede Coentunnel is het […]

    View Detail »